Relax je presentatie geven? Adem in. Adem uit.

Gebruik je veel uh’s tijdens je presentatie of merk je dat je erg gespannen bent? Dan helpt het om van te voren even goed te ademen. 

Belangrijk: probeer de spanning niet weg te halen

Belangrijk nuanceverschil: het is beter om de ademhalingsoefeningen niet te doen met als doel om de uh’s of je gevoel van spanning weg te halen.

Huh? Dat was toch juist het hele idee? 

Klopt, maar toch werkt dat averechts. Het zal vast wel iets helpen. Zeker op de korte termijn, maar ik help je liever op de lange termijn.

Mijn advies is dus om niet als doel te hebben om je gevoel van spanning weg te halen. 

Dan ga je er tegen vechten en gaat de spanning alleen maar ‘terugvechten’. Heb je niets aan. Komen alleen maar ongelukken van. In jouw geval betekent dat: nog meer uhh’s of nog meer spanning.

Hoe dan wel?

Je hoeft die spanning alleen maar op te merken. “Hee, daar ben je weer. Fijn dat je er bent en mij wil waarschuwen dat ik iets spannends ga doen. Ik weet het. En het mooie is: ik wil dit zelf. Dus ja, je mag ontspannen. Het komt goed.”

Dan ontstaat een mooie paradox: doordat je de spanning niet weg wil hebben, maar volledig accepteert, gaat ‘ie juist weg. Een echte mindfuck, want nu weet je dat ‘geheim’. Dus nu ga je waarschijnlijk net doen alsof je er niet tegen vecht, maar helemaal accepteert, zodat ‘ie dan weggaat. En dus ondertussen is je doel nog steeds dat de spanning weggaat.

Aahhhhh. Error. Laat het eindresultaat maar gewoon even los.

Relax. Adem in. Adem uit.

Het is een proces. Geniet ervan. Elke keer kom je weer een stapje verder. Laten we teruggaan naar de ademhalingsoefeningen. 

Waarom werken ademhalingsoefeningen?

 

Ademhalingsoefeningen hebben – in dit kader – 2 effecten:

1. Je vertelt je lichaam: “All is good. Je mag ontspannen. Er is niets aan de hand. Ik wil dit zelf graag.”

2. Je komt meer ‘in het moment’. Je herinnert jezelf er even aan om gewoon in het ‘hier en nu’ te zijn.

Toen ik net in aanraking kwam met dit soort taal – leven in het ‘hier en nu’ – begreep ik niet eens wat er eigenlijk bedoeld werd met die twee woordjes. Het heeft echt even geduurd voordat ik het begreep. Niet alleen cognitief, maar écht begreep.

In mijn woorden: fysiek ben je misschien op kantoor, maar in gedachten ben je thuis. Dan ben je dus niet ‘hier’. En ook al ben je fysiek op kantoor en ook nog eens met je gedachten bij kantoorzaken, ben je je misschien druk aan het maken over zaken die morgen pas relevant zijn. Dus niet ‘nu’. En zo dwalen we continu af en zijn we maar weinig echt volledig hier, nu in dit moment aanwezig.

Oké, wat heeft dit met jouw uhh’s te maken? Heel veel.

Zou het zo kunnen zijn dat je bij een presentatie zin A zegt, maar in gedachten al bezig met met zin B? (“Wat moet ik zo ook alweer zeggen?”) Het resultaat: uhh en/of spanning.

Ga eens spelen met écht aanwezig zijn bij de woorden die je nu zegt.

 

Twee oefeningen

>> Inademen door je neus. En dan even pauzeren. Niets forceren. Je voelt vanzelf weer de behoefte om te gaan uitademen. En dan volg je die behoefte. Na het uitademen weer even pauze. En zodra je de behoefte voelt om weer in te ademen, doe je dat. Deze oefening kan altijd en overal. Niemand die het merkt.

en/of 

>> Leg je ene hand op je borst en de andere op je buik. Adem in door je neus en adem helemaal naar de hand op je buik. Kijk of het lukt om 6 tot 10 keer per minuut zo te ademen. En houd dat zo’n 10 minuten vol.

Geen tip missen?

Maar gewoon achterover leunen en vanzelf mijn beste tips over presenteren en inspireren in je mailbox ontvangen? Doe ik voor je. Meld je even aan. Zodra ik een nieuw artikel, video of podcast heb gepubliceerd ontvang je deze. Geen spam uiteraard. 

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *