DISCOVER YOUR BUSINESS IDENTITY Word onderscheidend in je communicatie en bereik makkelijker jouw ideale klant

Jezelf écht onderscheiden van de rest

Voorbeeldje. Je coacht mensen, maar om dan standaard te zeggen ‘ik ben coach’… dat voelt niet passend. Sowieso niet onderscheidend. Het is niet de manier om ‘on top of mind’ te komen en te blijven bij je potentiële klanten. Maar ook als advocaat, trainer, adviseur of creatieveling wil je je onderscheiden van anderen.

Maar hoe? 

Zomaar anderen kopiëren voelt niet goed. Da’s logisch. En onnodig.

Grote merken zetten zichzelf in de markt volgens een heel duidelijk profilering. Deze profilering is vaak terug te herleiden naar een van de 12 archetypes van Jung. Bijvoorbeeld: Range Rover en Volvo zijn beide auto’s. Maar qua stijl en marketing zijn ze compleet verschillend. Range Rover is gebaseerd op de ‘ontdekker’. Volvo op de ‘caregiver’. Er zijn echte Range Rover liefhebbers en ook mensen die alleen maar Volvo willen rijden. Elk merk is onderscheidend en trekt zijn eigen klantengroep aan.  

Dat is ook voor jou mogelijk. 

Zodat mensen jouw stijl van mijlenver gaan herkennen. 

En zo ingewikkeld is dat niet. Jij hebt namelijk een eigen archetype. Je bent er alleen nog niet bewust van. We gaan ontdekken wat jouw archetype is en daar gaan we jouw Business Identity op baseren. 

 

Communiceren op jouw manier

Een aantal jaar geleden ontdekte ik wat mijn archetype is (‘de Explorer’). Wat werd mij veel duidelijk! Het voelde alsof ik mezelf nog meer snapte. Het voelde alsof ik mezelf nog beter kon verwoorden. En toen ik de communicatie-stijl van mijn archetype ging toepassen in mijn bedrijf, was ik helemaal om: ik bereikte nog sneller en makkelijker mijn ideale klanten. Communicatie, marketing en sales werd zoveel leuker!

“Ik kan niet anders dan deze ervaring ook met anderen delen.”  

Toen ik zo’n 1,5 jaar geleden deze workshop voor het eerst gaf moest Karin een traantje laten toen ze ontdekte wat haar archetype is. Ze zei: ‘Ik besef nu dat ik al jaren mezelf aan de kant zet en niet laat zien wie ik eigenlijk ben’. Zo’n zelfde reactie kreeg ik van Martijn: ‘Ik voel me eigenlijk verdrietig, omdat ik me realiseer dat ik mezelf al heel lang in houd. Dat gaat nu veranderen.’ Ook voor Britte was het een verademing: ‘Ik hoef niet te communiceren zoals mijn concurrenten, zoals ‘het hoort’. Ik kan het gewoon op deze manier doen. Ik zie nu: dat is echt mijn manier’.

Inmiddels heb ik al veel mensen mogen helpen bij de ontdekking van hun archetype om van daaruit een Business Identity te ontwikkelen. De inzichten zijn elke keer zo enorm groot. Dat is te gek om mee te maken. 

“Wanneer ik iets interessant vind, dan ga ik er helemaal voor. Dan wil ik elk aspect ervan onderzoeken. Ik vind het gaaf om ‘het nieuwe en onbekende’ te ontdekken en ervaren. Laat dat nu eens exact bij mijn archetype passen: de ontdekker. Ik nodig anderen uit om tijdens deze workshop mee op avontuur te gaan. Deze ervaring ga je nooit meer vergeten en gaat van grote impact zijn op jou en je bedrijf.”

Yvonne van Balkom

trainer / coach inspirerend spreken

IMG_9707

Wat zijn archetypen?

De term komt van psycholoog Carl Gustav Jung. In het begin van de 20e eeuw introduceerde hij deze term. Het is een collectief onderbewustzijn wat we allemaal in ons dragen. Bijvoorbeeld: zodra we een baby zien, wordt automatisch een zorgzame rol in ons geactiveerd. Dat gaat vanzelf. Dat is het archetype van de ‘Caregiver’ die dan naar voren komt.

Jij en ik hebben verschillende archetypen in onze persoonlijkheid. Maar er is meestal maar één archetype die dominant is. 

Waarom is het nuttig om te weten welke archetypen in jezelf en anderen zitten? Onbewust herkennen mensen zich in een bepaald archetype. Herkenning is fijn. Dat geeft een goed gevoel. Begin je het al te zien? Als je weet welke archetype bij jou dominant is, en je dat vervolgens bewust uitstraalt in je communicatie, geeft dat een gevoel van herkenning bij jouw ideale doelgroep. Herkenning geeft vertrouwen. Vertrouwen leidt tot business.

Een tweede reden is dat je op basis van jouw archetype 100% jezelf kunt uiten op een manier die écht bij jou past. Dat voelt voor jezelf veel fijner. Je onderscheidende vermogen wordt groter. En dat trekt mensen aan. 

Zodra je dus meer bewust wordt van de taal en woorden die jouw archetype gebruikt, kun je deze nog bewuster inzetten in je communicatie. En daardoor krijg ik opmerkingen als: ‘Ik kan nu echt helemaal mezelf laten zien.’ Wat een verademing! Maar ook: je hebt een krachtige tool in handen om jezelf mee te onderscheiden van je concurrentie. Je gaat hiermee namelijk steeds meer een eigen stijl ontwikkelen. En dat valt op! 

 

Na deze workshop...

Weet je wat jouw archetype is. (Spannend!) 

Ga je naar huis met een persoonlijk Branding Kompas. Voor alle vragen die je hebt en nog gaat krijgen over jouw communicatie of personal branding vind je in dit kompas de antwoorden: kleurgebruik, taalgebruik, beelden, marketingstijl. Alles gebaseerd op jouw dienst en jouw archetype.

Begrijp je helemaal wat archetypen zijn en waarom het handig is om ze in te zetten in je communicatie. En vraag je je waarschijnlijk af: waarom weet ik dit nu pas!?

Kun je je taalgebruik en uitstraling nog krachtiger laten aansluiten bij wie jij bent en wat je wil uitstralen. Natuurlijk gaan we hier ook mee oefenen. Deze workshop is niet alleen theorie. Juist ook de praktijk!

Wil je waarschijnlijk ook de teksten op je site gaan aanpassen. Je posts op social media zullen waarschijnlijk ook nog krachtiger worden. Ik kijk er nu al naar uit om je het verschil te laten ervaren! Je gaat zoveel makkelijker teksten schrijven of video’s maken… I promise.

Kun jij je nog meer onderscheiden van concurrenten. Je gaat opvallen. En dan ook nog eens bij de juiste mensen; jouw ideale klanten. Wat wil je nog meer? 

Opbouw van workshop

Maximaal zes deelnemers.

Datum gaat in overleg, de tijd staat vast: 9.30u – 16.30u.

Inclusief lunch en drinken.

In Vught of omgeving (tussen Tilburg en Den Bosch). Altijd in een prachtige, inspirerende omgeving.

Deze training past binnen de strikte Corona-maatregelen.

De investering voor deze workshop is 395 euro, excl. btw. (Tenzij je ook de andere 3 workshops volgt in deze serie, dan betaal je per workshop 360 euro, excl. btw)

Na de workshop geef ik je nog 4 weken feedback op bijv. teksten die je hebt geschreven of video’s die je hebt opgenomen. 

Voor wie is deze workshop?

Goede vraag. 🙂 Deze workshop is zeker niet voor iedereen. Ik heb ‘m samengesteld voor zelfstandig ondernemers die zelf hun bedrijf zijn. Je bent dus een eenpitter of hebt een eenmanszaak. Je hebt misschien wel een team om je heen, maar in-the-end draait het om jou. Jij bent het gezicht van je bedrijf. En je levert een dienst. Je bent dus bijvoorbeeld advocaat, coach, trainer, adviseur of creatieveling.

Je haalt het allermeest uit deze workshop als je actief bent (of wil zijn) op social media, met bijvoorbeeld video’s, artikelen of posts.

Ja, ik wil mijn Business Identity ontdekken

Twijfel je nog en wil je vrijblijvend alvast een plek reserveren? Laat dan hieronder je gegevens even achter. Ik neem dan contact met je op om samen met jou te kijken of jouw verwachtingen en wensen aansluiten bij de workshop.